לממשלת המַרש

חיים נחמן ביאליק

הסיפור הקצר שלפנינו מתאר את תהליך יצירתה של פואמה, תוך אזכור מגוון רחב של סוגי קולות וחשיפת קשרים שונים שבין המוזיקה לפואזיה ־ אמנותו של המשורר. המשורר שבסיפור מתלבט ומתחבט. הוא מתיישב ליד חלון פתוח כדי להפיג את טרדתו, ומחשבותיו נודדות לעבר מגוון הקולות העולים מן הרחוב: חריקות, שפשוף, פצפוץ, זמזום, נקישות, קולות בעלי חיים, דפיקות, דיבורים, צלילים, צעקות, זמירות ועוד ועוד. אלה מייצגים את לבטיו ומלבים אותם; כל אחד מהם מיוחד במינו ואינו דר בכפיפה אחת עם רעיו. לפתע מגיחה אל תוך הרחוב תזמורת צועדת המנגנת מָרש (שיר לכת). המוזיקה משתלטת על הקולות היחידים, והמשקל הזוגי של המרש חודר לתוך מילותיו של המשורר.

המילים שסומנו באדום מבוארות במסגרות.

ביאליק 2גרשיים מוגדליםכל הבוקר פעמוני דברי שיר, וזה כחצי שעה שאני יושב אצל שלחן עבודתי, העט רועד בין האצבעות ־ והגליון שלפני עודנו לבן כולו. עדיין לא הכרעתי, מה דמות אערוך להגיון לבי ומה משקל אתן לו. החרוזים אמנם רצים אלי צמדים צמדים מאליהם, מוכנים ומזומנים לרתום את עצמם ב”מרכבתי”, ואולם רגלם איננה עוד רגל ישרה. בועטים הם. הצמד האחד מנתר אמפיברַכית והשני רוקד כנגדו דַקטילית.

“האין זה סימן מובהק, כי תאומים מתרוצצים בקרבי?” ־ אמרתי עם לבי על סמך הנסיון ־ ”אם כן יפה לי ולהם שהִיה שעה אחת קודם הכתיבה. השירה טעונה דעה צלולה.”

ובהניחי את העט מידי, העתקתי מושבי אל החלון הפתוח, ואני יושב ומעשן פפירוסא ומסתכל החוצה.

היום יום קיץ סתם, אחד מימי המעשה. והשעה ־ לפני הצהרים, שעה שאין בה עוד מזריזות הבוקר, אבל עדין אין בה גם מעייפות הערב. השמש זרחה כמשפטה והאוויר היה רך ונקי. שערים ופתחים וחלונות היו פתוחים בכל השכונה, ובני אדם וכלים, בין שמבחוץ ובין שמבפנים, היו עומדים חשופים לעין כל באמצע סדר יומם כל אחד במקומו עושה בשלו ומטיל לאוויר השכונה את חלקו הקבוע ואת חוק יומו בקול, במראה ובתנועה, וכל תנועה קלה ושאינה קלה רושמת באוויר את רושמה המיוחד.

מבעד לחלון הפתוח בבית מנגד ־ נגר חשוף זרועות מוליך ומביא על גבי קרש את מעצדו, וזה משמיע מתחתיו על כל שיפה ושפיפה כעין עטישה של כלב מצונן ומתריז בשעת מעשה פצלות דקות ולבנות, עשויות תלתלים תלתלים.

מבעד לחלון השני, הסמוך לשם, חייט שוקד על מכונת תפירה קשקשנית, שמנקרת בלי הרף בגוף עצמה ועושה במחטה “ניקודין ניקודין, חידודין חידודין”.

מאחד החצרות מגֵרה מר צורחת, כאלו היא היא הנגזרה לגזרים ולא הקורה שמתחתיה.

רוכלים ותגרניות מפריחים באוויר כרוזיהם המשונים: אלה בקול תחנונים, אלה על דרך החרוז ואלה בדרך חידוד ובלשון נשמעת לשני פנים.

במאפל בית הנפח, מימין הרחוב, פטישים כפולי קול מתחרים זה את זה על גבי הסדנים ודפיקותיהם האמיצות, הכבדות, נופלות מתוך צליל עמום אל תוך הרחוב ככדורי ברזל.

מעבר לכותל אחד מכעכעים והומים מעלות ומורדות רעועים של קולות פסנתר מרוסק…

ביאליק 3הכל כתמול שלשום. בני אדם וכלים חוזרים בפעם האלף, כתלמידים ערלי לב בבית “מלמד ערבוביא”, על פרשה ישנה נושנה, השגורה להם מכבר. ואף על פי כן, מי שמתבונן מוצא כי כל אחד מאלה פסוק מיוחד לו בפרשת היום, פסוק שלו, החביב ונמאס עליו כאחד, ובשום פנים לא יחליפנו בשל חברו. שלו הוא, כלו שלו, מן התגין והנקודות ועד נגינות הטעמים.

“האין גם אנשים אלה משוררים מעט, בעלי עצמיות כל שהיא, בבחינה ידועה? ויהא כחוט השערה… הרי אי אפשר לברייה בעולם שלא יהא לה “ניגון” משלה, ריתמוס נפשה המיוחד, זה שמשנה אדם מחברו אפילו בקול פסיעותיהם…”

ביאליק 3 עדכני

עודני הוגה ־ והנה מקהלת נוגני צבא, נוצצת כלה בכלי נחושתה, באה פתאום לאחד הרחובות, ילדים רצים לפניה ואחריה, ותרועת מַרש עליז וצוהל, רחב הד ושאון, מפוצצת ובאה עמה. החצוצרות הריעו במלוא רוחב גרונות נחושתם והתוף והמצלתיים מלאו אחריהם ברעם וגבורה.

אל אויר החול של השכונה השתפכו פתאום קילוחי זמרה עזים וכבירים, שזרמו בכוח מפיותיהם הנוצצים והרחבים של צינורי הנחושת ומלאוהו רוח חג ועליצות.

לא הגיעה המקהלה לחצי השכונה וקולות המרש הציפו באיתנם את כל מלואה, את החצרות ואת הבתים ואת כל האוויר מסביב, עד אפס מקום. הכל נגרף בשאון גליהם ודבר לא עמד בפניהם.

אנשים ונשים וטף קפצו ויצאו אל הפתחים ואל השערים, אומנים ופועלים נדחקו והוציאו ראשם ורובם בעד החלונות, משרבבים עצמם משם, כנחשים ממאורותיהם כלפי חוץ, פוערים פה ושותים בצמא מן האוויר את פסוקי הזמרה העזים, המפורשים, הקצובים, שחוזרים ונשנים בנעימה אחת כמה פעמים, וכל פעם עוז חדש וזהר חדש להם.

בעוד רגע ־ ואני מתבונן, והנה השכונה כלה, היא וכל מלואה, מדעת ושלא מדעת, הולכת ונעשית שותפת בזמרת המקהלה:

ביאליק 4זה בעל הבית החשוב, העובר על המדרכה ממולי, הוא, וגם השני הבא אחריו, וגם השלישי, וגם הרביעי ־ כולם פסיעותיהם נקצבות לפי קצב המרש.

עוד מעט, והנה גם המגרה צורחת, והמעצד מתעטש, ומכונת התפירה מקשקשת, והפטישים מתחבטים לפי קצב המרש.

מקץ עוד רגע, והנה גם התגרן והרוכל מכריזים על סחורתם לפי קצב המרש.

וגם השפחה, שומע אני, קרצפה בחדר הבישול את קדרתה, והמשרת חבט בחצר את הכסתות ואת השטיחין, והאם בחדר הילדים נדנדה את עריסת תינוקה, והזקנה היושבת בשער על הצטבא סרגה עניבות פוזמקה ונענעה בצינורין ־ לפי קצב המרש.

דומה, שאפילו שעטת הסוסים ושקשוק הכרכרות של השכונה מכווָנים לקצב המרש.

וברי לי, כי גם כלי השעות אשר בחיקי האנשים האלה, וגם הלבבות אשר בחזותיהם, ידפקו עתה גם הם את דפיקותיהם בלאט לפי קצב המרש!

כל הקולות וכל התנועות שבשכונה נצטרפו פתאום למרש והיו למקהלה אחת.

עדר! ־ התרגזתי בלבי על אלה, שטעיתי בהם רגע אחד קודם ־ די לרעם מרש אחד, שיפול עליהם פתאום בגבורתו, להכחיד מנפשם כרגע את כל עצמיותם. הנה עברה עליהם ברעש זמרת צבא מפוצצת ־ ואיה עתה נעימי הנפש המיוחד, קורטובי הריתמוס אשר להם, להם לבדם? אין פליטה ואין זכר! המקהלה באיתנה בלוע בלעה את כולם כבלוע הלוויתן את הדגה הקטנה. מעתה, בטוח אני, משול ימשול המרש ומלוך ימלוך כל היום, ואולי ימים רבים, בשכונה, ומנוס לא יהי עוד מפניו.

“לא!” ־ באתי בלבי לידי מסקנה ־ ”האנשים האלה אך בהמה בבקעה המה להם. העצמיות הגמורה, זו שאינה נכנעת ושאינה נבלעת ושאינה בטלה באלף, אך נחלת יחידי סגולה היא, חלק אלוה ממעל למשוררים בלבד.”

בעוד רגע כשחזרתי לשלחני ־ והנה הייתה לי עליַת הרוח. מתוך הנאה מסותרת ־ לא נקייה, באמת, גם משמץ גאווה ־ על “שאין חלקי כהם וגורלי ככל המונם”, שרתה, כנראה, עלי השכינה, ו”חלק אלוה ממעל” שבי נגלה בכל כוחו. החרוזים היו מתגלגלים מתחת עטי כעדשים, וכולם עליזים, וכולם פזיזים, וכולם מאירים ושמחים כנתינתם מיד המוזה.

ביאליק 5ברוך אלוהי השיר! הגיון לבי מצא סוף סוף את לבושו הנכון והיחידי…

אך מה השתוממתי, בהעיפי לבסוף עין על הכתוב ־ והנה אין שם מאום לא מן הדקטילוס ולא מן האמפיברַכיא, אלא כולו מקשה אחת: כוֹרֵי נקי ־ כזה של קצב המרש.

גרשיים מוגדלים

 

 

 

 

 
Back to top
  תקנון שימוש באתר
כללי
  1. האתר נועד לקידום תחום התיאוריה של המוזיקה המערבית בישראל.
האתר הינו בבעלות רם ראובן (להלן "הבעלים של האתר").
  1. האמור בהוראות תקנון זה מתייחס באופן שווה לבני שני המינים, לרבים וכן לתאגידים המאוגדים כדין בישראל. השימוש בלשון נקבה נעשה מטעמי נוחות בלבד.
  2. הוראות התקנון המפורטות להלן חלות על הגולשות באתר והרוכשות מוצרים בו.
  3. רכישת מוצרים ושימוש באתר כפופה להוראות התקנון המפורטות להלן. אנא קראי בקפידה הוראות תקנון זה, שכן שימושך ו/או גלישתך ו/או כניסתך לאתר ו/או רכישתך מוצרים בו מעידה על הסכמתך לתנאים המפורטים בו.
  4. אין להעתיק, לשכפל, להפיץ, להציג, להדפיס, לאחסן, לפרסם ולמכור את התכנים ו/או השירותים ו/או המוצרים המופיעים באתר זה, אלא בכפוף לתנאי תקנון זה ו/או אם ניתנה הרשות לכך מראש ובכתב מהבעלים של האתר.
  5. לצורך תקנון זה "תכנים" הינם כל חומר ו/או קטעי שמע ו/או קטעי טקסט ו/או קטעי וידיאו ו/או מידע ו/או לוגו ו/או הצעות ו/או פרטים ו/או מוצרים ו/או תמונות ו/או ציורים ו/או שרטוטים ו/או רישומים ו/או עיצוב.
  6. הבעלים של האתר לא יישא באחריות לכל נזק ישיר ו/או עקיף שייגרם לך כתוצאה משימושך באתר ו/או הסתמכותך על התכנים באתר.
  7. אין לעשות באתר ו/או בתכולתו ו/או בתכנים הכלולים בו שימוש לכל מטרה בלתי חוקית.
  8. הזמנת ואספקת המוצרים תתבצע על פי ההוראות המפורטות בתקנון זה.
  9. מחירי המוצרים, תנאי האספקה והמשלוח וכל נתון אחר באתר, הינם נתונים לשיקול הדעת הבלעדי והמלא של בעלי האתר והם רשאים לשנותם מעת לעת וללא הודעה מוקדמת.
  10. תמונות המוצרים המוצגות באתר הינן להמחשה בלבד. ייתכנו שינויים ו/או הבדלים חיצוניים בין תמונת המוצר לזה שיסופק.
 
רכישת מוצרים באתר
  1. רשאית לרכוש מוצרים באתר, כל מי שמתקיימים לגביה התנאים המצטברים שלהלן:
  1. מלאו לה 18 והיא נושאת תעודת זהות ישראלית (וכן תאגיד המאוגד כדין בישראל והרשום במרשם המתאים המתנהל על פי דין
  2. ברשותה כרטיס אשראי בתוקף של אחת מחברות האשראי שלהלן: ישראכרט בע"מ, לאומי קארד, מאסטרקארד בע"מ, ויזה כ.א.ל
  3. ברשותה תא דואר אלקטרוני
  4. ברשותה כתובת  בישראל לשליחת המוצרים
  1. במידה והלקוחה מעוניינת לקבל מוצרים מהאתר לחו"ל, עליה ליצור קשר עם בעלי האתר, לקבל אישור בכתב מבעלי האתר טרם ביצוע עסקת הרכישה ולשלם בהתאם את עלויות האספקה לחו"ל.
  2. בביצוע עסקת רכישה של מוצרים באתר הנך מצהירה כי הנך מורשה על פי כל דין ו/או הסכם עם חברת האשראי לבצע את עסקת הרכישה. הגשת פרטים אישיים כוזבים הינה עבירה פלילית בישראל.
  3. סליקת האשראי מבוצעת ומאובטחת ע"י חברת טרנזילה ו-PAYPAL, מן החברות המובילות בישראל ובעולם לקנייה בטוחה בכרטיסי אשראי. הבעלים של האתר נוקטים באמצעים מחמירים כדי לסכל פגיעה בפרטי הלקוחות, אך הם אינם מתחייבים שהשירותים יהיו חסינים באופן אבסולוטי מפני גישה בלתי מורשית. לכן, בהזנת פרטיך הנך משחררת את הבעלים של האתר מאחריות ישירה ו/או עקיפה לכל נזק ישיר ו/או עקיף שייגרם לך עקב פריצה וחדירה לאתר על אף אמצעי האבטחה.
  4. כל הפרטים שיוזנו באתר על ידיך בעסקת רכישה של מוצרים, לרבות פרטי כרטיס האשראי, ישמשו לצורך ביצוע עסקת הרכישה בלבד ולא יישמרו במאגר אצל בעלי האתר למטרות אחרות.
  5. הבעלים של האתר אינו אחראי לכל טעות של לקוחה בעת הזנת פרטיה בפעולת רכישה באתר, לרבות פרטיה האישיים והמזהים. אם תמסרי פרטי זיהוי שגויים, במקרה שהמוצרים לא יגיעו ליעד הנכון, תחויבי בדמי המשלוח של שליחה חוזרת.
  6. תנאי מוקדם לביצוע עסקת רכישה באתר הינו קבלת אישור עסקה מחברת האשראי אשר באמצעותה התחייבה הלקוחה לבצע את הרכישה.
  7. חיוב הלקוחה הרוכשת מוצרים באתר יתבצע בגין מחיר המוצרים אותם רכשה באמצעות כרטיס האשראי, רק לאחר קבלת אישור העסקה מחברת האשראי ולאחר בדיקה כי המוצרים נמצאים במלאי.
  8. לאחר רכישה באתר, תקבלי אישור על כך בדוא"ל. אישור זה אינו מחייב את הבעלים של האתר לספק את המוצרים. רק לאחר אישור העסקה על ידי חברת האשראי תחשב העסקה מבוצעת והמוצרים יסופקו.
  9. חיוב כרטיס האשראי יבוצע בהתאם למחירי המוצרים המפורטים באתר.
  10. כל המחירים של המוצרים באתר כוללים מע"מ על פי הדין בישראל.
  11. ניתן לשלם בשיק לאחר קבלת הסכמה מהבעלים של האתר. יש ליצור קשר בכתב עם הבעלים של האתר ולקבל מהם את הפרטים למשלוח השיק. תנאי מוקדם לביצוע עסקת רכישה באמצעות שיק הינו פדיון השיק.
 
אספקת מוצרים
  1. אספקת המוצרים תתבצע באמצעות דואר ישראל בסמוך לאישור עסקת הרכישה על ידי חברת האשראי ו/או פדיון השיק. המוצרים יסופקו באמצעות דואר רשום של דואר ישראל, בכפוף לזמן האספקה בדואר ישראל ועל פי תקנון דואר ישראל.
  2. למוצרים שישלחו בדואר תצורף חשבונית מס.
  3. ניתן לתאם איסוף עצמי של מוצרים שנרכשו עם הבעלים של האתר.
  4. במידה והמשלוח אבד בדואר, הבעלים של האתר ישלח את המוצרים במשלוח נוסף בהקדם האפשרי (בכפוף לזמינות המוצרים במלאי) וללא גביית תשלום נוסף מהלקוחה.
     
ביטול רכישת מוצרים
  1. הנך רשאית לבטל עסקת רכישה של מוצרים תוך 14 ימים מיום קבלת המוצרים ו/או מיום אישור העסקה באתר, לפי המאוחר מבניהם. הביטול ייעשה בהודעה בכתב לכתובת הדוא"ל ramreu@gmail.com.
  2. במקרה שנתבקש ביטול עסקה של מוצרים אשר טרם נשלחו בדואר ללקוחה, לא ייגבו דמי ביטול כלשהם וכל תשלום ששולם יזוכה במלואו.
  3. במקרה שנתבקש ביטול עסקה של מוצרים לאחר שנשלחו בדואר, עליך להחזיר את המוצרים ללא פגם ו/או בלאי כלשהו. כדי להחזיר את המוצרים עליך ליצור קשר עם הבעלים של האתר ולהחזירם לפי הפרטים שייתנו לך הבעלים של האתר.
לאחר החזרת המוצרים לשביעות רצונם המלאה של בעלי האתר, תזוכי בסכום ששילמת בעסקת הרכישה בניכוי דמי המשלוח ששילמו הבעלים של האתר.
  1. לא תתאפשר החזרה של מוצרים בהם קיים פגם ו/או בלאי שנגרם ע"י הלקוחה לאחר שקיבלה את המוצרים שהזמינה.
  2. באם הפגם ו/או הבלאי במוצרים נגרם שלא בידי הלקוחה, יוחזרו דמי עסקת הרכישה של המוצרים במלואם והבעלים של האתר יישאו גם בעלות דמי המשלוח של החזרת המוצרים.
  3. במידה והמוצרים שנרכשו לא נמצאים במלאי תזוכי במחיר המלא ששילמת.
  4. לבעלים של האתר שיקול דעת מלא לבטל כל עסקת רכישה של מוצרים באתר, תוך זיכוי כספי מלא של התשלום ששולם ע"י הלקוחה הרוכשת (במידה ובוצע תשלום כלשהו) והם לא יישאו באחריות לנזק ישיר ו/או עקיף בגין כל ביטול מטעמם.
 
תנאים נוספים
  1. הבעלים של האתר אינם מתחייבים כי כל הקישורים המופיעים באתר לאתרים אחרים יהיו תקינים ו/או עדכניים. הבעלים של האתר לא יישאו באחריות לתוכן ו/או לתקינות האתרים המקושרים.
  2. הדין החל על ביצוע רכישות, על תקנון זה ועל השימוש באתר זה, הינו הדין הישראלי בלבד. סמכות השיפוט הייחודית לכל עניין ומחלוקת, נתונה לבתי המשפט המוסמכים במחוז תל אביב וירושלים בלבד.
  3. הבעלים של האתר שומרים על זכותם לשנות את הוראות תקנון זה מעת לעת, בהתאם לשיקול דעתם הבלעדי, כאשר כל שינוי יחייב את הגולשות באתר ואת רוכשות המוצרים בו.